09-08-13

Les photographes n’ont eu d’yeux… que pour la canne du Roi

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Une canne pour le Roi, «fatigué»

25 avril 2013

En visite à l’Hôpital militaire Reine Astrid de Neder-Over-Heembeek, Albert II s’est aidé d’une canne. Le Roi est « fatigué », selon le Palais.

Le couple royal était en visite, ce matin, à l’Hôpital militaire Reine Astrid (HMRA) de Neder-Over-Heembeek. Les photographes présents n’ont eu d’yeux… que pour la canne du Roi. Alors que le Royaume bruit de rumeurs d’abdication, le moindre indice quant à la santé du souverain retient aussitôt l’attention.

Renseignements pris auprès du Palais, Albert II serait « fatigué ». La conséquence, dit-on, d’une journée de mercredi un peu chargée, qui a vu le Roi rester debout pendant plus d’une heure, pendant une cérémonie de remise de médailles, avant d’assister, toujours debout, à l’anniversaire de l’Escorte royale.

Ce n’est pas une première : le Roi s’était déjà aidé d’une canne en 2007, après son opération à la hanche. Il n’est pour l’heure pas prévu d’alléger l’agenda officiel du Roi, qui n’est du reste guère chargé, les prochaines semaines.

http://www.lesoir.be/232460/article/actualite/belgique/2013-04-25/une-canne-pour-roi-fatigue

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Le 19e siècle voit l’âge d’or de la Canne, rencontrée partout : Sur les routes du Tour de France, dans les salles d’armes, les salons voire dans la rue comme moyen de défense… Sur les barricades de 1830, 1848 et en mai 1871 pendant les évènements sanglants de la Commune de Paris, elle choisit clairement son camp, le peuple ! Plus tard, elle ne quittera plus la main des « Apaches », ces mauvais garçons parisiens, prompts à détrousser le bourgeois s’aventurant dans les quartiers « canailles » de la capitale. Elle se donne également en spectacle à la salle Richelieu, café-concert renommé ; entre 2 chansons en vogue, un assaut de boxe voire un défi entre lutteurs… Les célèbres voltiges à la Canne des frères Lecour attirent le tout Paris…

http://la-rose-couverte.over-blog.com/pages/La_Canne_aux_19e_et_20e_siecles_Reperes_anecdotes-1676475.html

http://fr.wikipedia.org/wiki/Canne_%28marche%29

25 juin 1836: Tentative d’assassinat sur le roi Louis-Philippe

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« … Au moment où la voiture arrive devant lui, Alibaud place sa Canne à fusil sur la portière… Le coup part ! Mais la balle se loge dans la paroi supérieure de la voiture, Louis-Philippe échappe de peu à la mort ! ».

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Le 25 juin 1836, en fin d'après-midi, Louis-Philippe, la reine Marie-Amélie et Madame Adélaïde quittent le palais des Tuileries pour se rendre au château de Neuilly. Ils ont pris place dans une voiture blindée appelée « la Saverne », qui servait à Napoléon Ier et qui a été remise en service depuis l'attentat de Fieschi. Comme à son habitude, mais contrairement à l'Étiquette, le roi a laissé les deux places dans le sens de la marche à sa femme et à sa sœur et s'est installé à contresens sur la banquette qui leur fait face.

Lorsque l'équipage passe sous les guichets du Louvre, du côté du Pont du Carrousel, la garde rend les honneurs et Louis-Philippe sort la tête à la
fenêtre pour la saluer. Un coup de feu est tiré, très près de la tête du roi et remplit la voiture de fumée. La balle va se loger dans le plafond. Louis-Philippe, parfaitement maître de lui, ordonne au cocher de continuer et, arrivé à Neuilly, il passe en revue, impassible, le détachement de la Garde nationale chargé de sa protection. La nouvelle de l'attentat s'étant déjà répandue, il en reçoit de vives acclamations.

L'auteur du coup de feu a été aussitôt arrêté. C'est un anarchiste de vingt-six ans, ancien sous-officier révolté contre la répression qui a suivi les journées de juin 1832, du nom de Louis Alibaud (1810-1836). Il a tenté de tuer le roi à l'aide d'une canne-fusil.

Traduit devant la Chambre des pairs, il est condamné à mort et guillotiné par Henri-Clément Sanson le 11 juillet, à cinq heures du matin, place Saint-Jacques. C'est le seul condamné à mort qui s'est rendu à pied de sa prison au lieu d'exécution, traversant entièrement les jardins du Luxembourg.

Durant son procès, il avait affirmé que deux cents républicains avaient fait le serment de tuer Louis-Philippe.

Photo: La tentative d'assassinat sur le roi Louis-Philippe, Le 25 juin 1836.
L’arme dont s’est servi Alibaud, jeune anarchiste de 26 ans, est un petit canon de fusil placé dans une Canne ordinaire...

http://la-rose-couverte.over-blog.com/pages/La_Canne_aux_19e_et_20e_siecles_Reperes_anecdotes-1676475.html

http://guillotine.cultureforum.net/t372-louis-alibaud-regicide-1836

Le Roi Mohammed VI apparaît en s’appuyant sur une canne

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Le Roi Mohammed VI apparaît à Nador en s’appuyant sur une canne orthopédique

30.11.2012

Des photos publiées par l’agence Maghreb Arabe Presse (map), montrant le Roi Mohammed VI s’appuyant sur une canne orthopédique lors de son arrivée à Nador ce jeudi, ont surpris tout le monde.

En effet le le Roi Mohammed VI est apparu ce jeudi s’appuyant sur une canne orthopédique lors de son inauguration de plusieurs projets dans la province de Nador , il a ainsi inauguré une salle omnisports à Al-Aroui, et procédé au lancement de la construction d’une piscine couverte semi-olympique à la même ville, ainsi que de trois complexes socio-sportifs de proximité à Selouane, Ihaddadane et Tiztoutine.

http://www.yenoo.be/maroc/regions-environnement/le-roi-mohammed-vi-apparait-nador-en-s%E2%80%99appuyant-sur-une-canne-orthopediq

14-05-13

Pierre Vigny: 'A true walking stick should be rigid and sturdy'

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Pierre Vigny is considered one of the most innovative masters of la canne. He created a system that could be best described as a mixture of several indigenous European self defence methods, resulting in one of the most complete and effective stick fighting methods ever devised...

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By the 19th century, the walking stick had become the hallmark of distinction, authority and strength. For the gentlemen of the era, it was not only an indispensable fashion accessory but also a source of confidence, security and nonverbal deterrence on the streets of Europe. In its various designs and configurations, the walking stick was also valued at home, where it served as an objet d’art and an effective weapon against invaders.

The French developed the walking stick into a formidable self-defense tool that became known as la canne.Adopted into the traditional savatetraining halls of the 1800s, it’s remained by the side of the kicking art for more than 200 years.

The Birth of La Canne

Pierre Vigny was one of the most innovative masters of la canne. Born in France in 1869, he began training in savate, English boxing and fencing at a young age. During his teenage years, he often ventured from one academy to another, learning new martial arts techniques and testing his skills against anyone who’d pick up a sword, stick or pair of boxing gloves.

In 1886 he joined the army, where he served as the fencing master for the second regiment of the French artillery at Grenoble. After leaving the military in 1889, he moved to Geneva and opened a combat academy. During this period, he devoted several years to the perfection of his own method of la canne.

Pierre Vigny devised a system that could be described as a mixture of several indigenous European self-defense methods. Many of the passes, thrusts and wards resembled fighting techniques from German swordsmanship, and a collection of the foot skills were borrowed from savate and French boxing.

Upon receiving an offer from Edward W. Barton-Wright to assume the position of chief instructor at the Bartitsu School of Self-Defence, Vigny relocated to England in the late 1890s and introduced la canne and savate to the British. During his time there, he met and trained with two celebrated jujutsu instructors: Yukio Tani and S.K. Uyenishi. From them, he acquired new martial arts techniques for his already efficient repertoire of self-defense skills, after which he formulated his method of personal combat, which included moves from wrestling, savate, jujutsu and sword dueling. The addition of the new techniques was deemed necessary because of the rise of hooliganism throughout England.

Perfecting La Canne

Pierre Vigny’s skill as a fighter and teacher attracted the attention of both the working class and the aristocracy. He served as a coach at the London Boxing Club and instructed at Aldershot Military School. Seeking better business opportunities, he moved to London, where he opened a school in 1903 under the patronage of Grand Duke Michael of Russia and became director and manager of the New School of Self-Defence and Fencing Academy. Interestingly, his wife also taught there, offering ladies instruction in the use of the parasol and the steel-spiked umbrella.

The syllabus at the school catered to students who were interested in a variety of fighting arts. Even though he conducted classes in the fencing foil, sword, savate and self-defense from morning to night, la canne remained Vigny’s pet project. He taught courses that lasted 12 weeks, a length of time he believed was sufficient to give the average person the ability to handle almost any emergency.

Shunning the lighter assault canes that were popular in the academic training halls—Pierre Vigny referred to them as “chopsticks”—he believed that a true walking stick should be rigid and sturdy. Because of his dislike for the less-functional models, he had one produced to his own specifications. Termed the “Vigny self-defense stick,” it was made from a medium-weight Malacca cane with a metal knob mounted on the end. The heavy ball served as the point of percussion, thus adding instant knockout effectiveness to the weapon.

La Canne Goes Global

By 1912 London held little interest for Pierre Vigny, so he returned to Geneva, where he managed the Academy of Sports and Defence for a number of years. He put the finishing touches on what is arguably the most complete and effective stick-fighting system ever devised. Several police, military and martial arts academies adopted his syllabus.

During the 1920s, Superintendent Henry G. Lang, an English officer of the Indian police, was required to search for a less-than-lethal equalizer to oppose the commonly carried lathi. While on leave, he traveled to Europe to learn the Vigny system, and upon his return to India, Lang produced a syllabus that he documented in the now-classic book The “Walking Stick” Method of Self-Defence.

In 1941 Henry G. Lang’s manual was translated into Hebrew, and for a time it was adopted into the kapap curriculum, later to be included as part of the training undertaken by an Israeli spec-ops unit known as Palmach. It’s estimated that up to 50,000 Israelis received training in the walking-stick method.

Pierre Vigny’s influence also reached the United States through jujutsu and fencing instructor Charles Yerkow. By the early 1940s, Yerkow had written a series of books titled Modern Judo: The Complete Ju-Jitsu Library, which served as a supplemental manual for American hand-to-hand combat teams. The section on stick play is based on Henry G. Lang’s “Walking Stick” Method.

Today, practitioners of Vigny la canne are privileged to be able to tap into a system that’s time tested, versatile and still very workable on the street. Anyone looking for a backup to his or her unarmed skills would do well to consider it, for it’s as relevant now as it was 100 years ago.

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La Canne: Savate’s Walking-Stick Weapon Art:
http://www.blackbeltmag.com/daily/mixed-martial-arts-training/boxing/la-canne-savate%E2%80%99s-walking-stick-weapon-art/

La canne Vigny - The walking stick method of self defence:
http://lacannevigny.wordpress.com/pierre-vigny/

The Walking Stick in Mandatory Palestine and Israel:
http://lacannevigny.wordpress.com/israel-connection/the-walking-stick-in-mandatory-palestine-and-israel/

03-05-13

Saint-Gilles ville de la canne

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La population de Saint-Gilles est tellement 'folle' qu'elle est obsédée par des cannes...

 

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