17-07-13

Picqué: 'Sint-Gillisvoorplein autovrij in 2013'

Saint-Gilles.Le Parvis sera piétonnier.jpg

Sinds enkele jaren is het Sint-Gillisvoorplein gedurende een deel van de zomervakantie verboden terrein voor auto's. Ook tijdens de dagelijkse markt kunnen er geen wagens parkeren.

In september 2012 kwam burgemeester Charles Picqué (PS) echter met het voorstel om het Sint-Gillisvoorplein vanaf de zomer van 2013 helemaal autovrij te maken.

Om het definitief verlies van de 47 parkeerplaatsen te compenseren zou er een ondergrondse parking komen onder het aanpalende Marie Jansonplein met 200 plaatsen. De gemeente wil daarvoor samenwerken met een privépartner maar de meeste investeerders vinden 200 plaatsen onvoldoende rendabel zodat mag gevreesd worden voor een veel grotere ondergrondse parking.
De tweede delen van het Voorplein, gescheiden door de Waterloosesteenweg, zouden met elkaar verbonden worden met een verkeersplateau. 

Vlaams schepen Willem Stevens (SP.A), kandidaat op de lijst van Picqué, was opgetogen over het voornemen van de burgemeester. 'De SP.A ijvert hier al jaren voor'. 

De groene oppositie sprak van een 'verkiezingsballon' omdat voorstellen om drukke straten en pleinen autovrij te maken erg populair blijken te zijn in de verkiezingstijd. Alain Maron van Ecolo: 'Over dit belangrijk dossier wordt al tien jaar gesproken maar de meerderheid is nooit in staat geweest om vooruitgang te boeken. Op minder dan een maand van de verkiezingen tovert de meerderheid nu dit uit haar hoed terwijl er op de gemeenteraad nooit over gesproken is.'
De groenen vinden dat er een plan moet komen om de autodruk te verminderen in het centrum van de gemeente, inclusief het Jansonplein, de Fortstraat en de onderkant van de Overwinningsstraat.

CDH reageerde wel positief. Vincent Henderick: 'We hebben altijd gezegd dat een autovrij Sint-Gillisvoorplein de logica zelve is maar dat moet gepaard gaan met een ondergrondse parking om de toegankelijkheid van de handelszaken te garanderen.'

De humanisten dachten dat een ondergrondse parking niet realiseerbaar was tegen 2014. Ze stelden voor om in afwachting parkeerplaatsen te creëren op het Jansonplein.

Het autovrije voorplein maakte al deel uit van het gemeentelijk mobiliteitsplan dat nog niet werd goedgekeurd.

Een 40-tal bovengrondse parkeerplaatsen vervangen door 200 ondergrondse parkeerplaatsen lijkt echter niet meteen te stroken met de algemene filosofie dat het autoverkeer in de centra van de Brusselse gemeenten moet afgebouwd worden en dat auto's vooral moeten dienen voor verplaatsingen van +5km in gebieden waar een frequent openbaar vervoer niet rendabel genoeg is.

In Jette wacht men al jaren op een nieuwe tram naar het UZ VUB.
In een koehandel tussen het gewest en de gemeente voor het verlies van parkeerplaatsen was een parkeergarage (publiek-privaat) onder het Spiegelplein beloofd. Maar... daar was geen geld voor. In Jette is er nog altijd geen tram en op het Spiegelplein heerst de meest ordinaire parkeerchaos.

Een mobiliteitsbeleid van 'ondergrondse parkeerplaatsen + verkeersvrij maken + het aanleggen van fiets- en voetpaden' is gedoemd om te mislukken. Dat geldt ook voor Brussel-stad.
Het verkeer moet zoveel mogelijk uit de gemeentelijke centra geweerd worden. Dat kan niet door het aanleggen van ondergrondse parkeerruimten in het gemeentelijk centrum. De ondergrondse parkeerplaatsen kan men beter aan de rand van de gemeente installeren op voorwaarde dat men tevens in een efficiënt openbaar verkeer voorziet.

===

Picqué: 'Sint-Gillisvoorplein autovrij in 2013':
http://www.brusselnieuws.be/artikel/picque-sint-gillisvoorplein-autovrij-2013

De commentaren zijn gesloten.